Hamdan, Abdul Rahim and Jamaludin, Ismail Fauzi (2010) Tahap Perpaduan Pelajar Pelbagai Kaum Dalam Pelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB). Tahap Perpaduan Pelajar Pelbagai Kaum Dalam Pelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB) . pp. 1-7. (Unpublished)
|
PDF
38kB |
Abstract
Kajian ini dijalankan untuk melihat tahap perpaduan pelajar pelbagai kaum yangditerapkan dalam matapelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu dikalangan pelajar SekolahMenengah Tun Abdul Razak, Selekoh, Perak. Instrumen kajian yang digunakan adalah soalselidik yang diedarkan kepada 120 orang pelajar dari Sekolah Menengah Tun Abdul Razak,Selekoh Perak. Instrument kajian yang digunakan mengandungi 36 item yang berdasarkankepada 4 persoalan kajian iaitu merangkumi aspek faktor gaya pembelajaran pelajar, faktor gayapengajaran guru, faktor aktiviti amali pelajar di dalam bengkel dan faktor persekitaran bengkel.Kesahan item-item diperolehi menerusi perbincangan dengan pakar-pakar. Segala data yangdiperolehi dianalisis menggunakan perisian komputer ‘Statistical Package For Social Science(SPSS version 11.5)’ untuk mendapatkan kekerapan, peratus dan min. Dapatan kajianmenunjukkan bahawa penerapan perpaduan menerusi matapelajaran Kemahiran Hidup adalahtinggi. Hasil kajian memerlukan tindakan dari pihak guru, pentadbir sekolah, Jabatan PelajaranNegeri dan Kementerian Pelajaran Malaysia bagi mengekalkan dan membantu meningkatkanlagi nilai perpaduan dikalangan pelajar.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB), perpaduan pelajar pelbagai kaum |
Subjects: | L Education > L Education (General) |
Divisions: | Education |
ID Code: | 10544 |
Deposited By: | Assoc. Prof Dr Azizi Yahaya |
Deposited On: | 11 Oct 2010 08:13 |
Last Modified: | 07 Feb 2017 03:11 |
Repository Staff Only: item control page