Universiti Teknologi Malaysia Institutional Repository

Pembinaan Dan Penilaian Kesesuaian Modul Pengajaran Kendiri Permodelan Kerangka Dawai Mata Pelajaran Rekabentuk Berbantu Komputer

Saud, Muhammad Sukri and Loura, Lind (2010) Pembinaan Dan Penilaian Kesesuaian Modul Pengajaran Kendiri Permodelan Kerangka Dawai Mata Pelajaran Rekabentuk Berbantu Komputer. Pembinaan Dan Penilaian Kesesuaian Modul Pengajaran Kendiri Permodelan Kerangka Dawai Mata Pelajaran Rekabentuk Berbantu Komputer . pp. 1-6. (Unpublished)

[img]
Preview
PDF
30Kb

Abstract

Tujuan utama kajian ini dijalankan adalah untuk membina dan menilai kesesuaian dua Modul Pengajaran Kendiri (MPK) yang dibina di bawah tajuk Wireframe Model, iaitu MPK 1: Pengenalan Kepada Binaan Asas AutoCAD 3D (Wireframe), dan MPK 2: Pengenalan dan Pembinaan Model Kerangka Dawai (Wireframe Model). Pembinaan kedua-dua MPK ini adalah berteraskan kepada Model Teras-Cabang Shaharom (1994). Kajian ini merupakan kajian deskriptif yang menggunakan pendekatan kualitatif dan kuantitatif dengan menggunakan borang soal selidik, serta kaedah temubual sebagai instrumen kajian. MPK ini dinilai melalui tiga peringkat penilaian, iaitu Penilaian Formatif Satu dengan Satu (PFSS) melibatkan seorang pakar, Penilaian Formatif Kelompok Kecil (PFKK) melibatkan dua orang pakar, dan Penilaian Formatif Percubaan Luar (PFPL) melibatkan seramai 16 orang pelajar Tahun 2 Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan (Kemahiran Hidup) (SPH). Penilaian dilakukan untuk menilai kesesuaian MPK yang dibina untuk kegunaan pelajar Tahun 2 Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan (Kemahiran Hidup) - SPH bagi subjek Rekabentuk Berbantu Komputer (SPL 2402) di Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Skudai Johor. Hasil analisis mendapati bahawa keduadua MPK ini adalah sesuai untuk kegunaan pelajar tahun 2 SPH bagi mata pelajaran Rekabentuk Berbantu Komputer. Katakunci : Tujuan utama kajian ini dijalankan adalah untuk membina dan menilai kesesuaian dua Modul Pengajaran Kendiri (MPK) yang dibina di bawah tajuk Wireframe Model, iaitu MPK 1: Pengenalan Kepada Binaan Asas AutoCAD 3D (Wireframe), dan MPK 2: Pengenalan dan Pembinaan Model Kerangka Dawai (Wireframe Model). Pembinaan kedua-dua MPK ini adalah berteraskan kepada Model Teras-Cabang Shaharom (1994). Kajian ini merupakan kajian deskriptif yang menggunakan pendekatan kualitatif dan kuantitatif dengan menggunakan borang soal selidik, serta kaedah temubual sebagai instrumen kajian. MPK ini dinilai melalui tiga peringkat penilaian, iaitu Penilaian Formatif Satu dengan Satu (PFSS) melibatkan seorang pakar, Penilaian Formatif Kelompok Kecil (PFKK) melibatkan dua orang pakar, dan Penilaian Formatif Percubaan Luar (PFPL) melibatkan seramai 16 orang pelajar Tahun 2 Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan (Kemahiran Hidup) (SPH). Penilaian dilakukan untuk menilai kesesuaian MPK yang dibina untuk kegunaan pelajar Tahun 2 Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan (Kemahiran Hidup) - SPH bagi subjek Rekabentuk Berbantu Komputer (SPL 2402) di Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Skudai Johor. Hasil analisis mendapati bahawa keduadua MPK ini adalah sesuai untuk kegunaan pelajar tahun 2 SPH bagi mata pelajaran Rekabentuk Berbantu Komputer. Katakunci : modul pengajaran kendiri, permodelan kerangka dawai, rekabentuk berbantu computer

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Tujuan utama kajian ini dijalankan adalah untuk membina dan menilai kesesuaian dua Modul Pengajaran Kendiri (MPK) yang dibina di bawah tajuk Wireframe Model, iaitu MPK 1: Pengenalan Kepada Binaan Asas AutoCAD 3D (Wireframe), dan MPK 2: Pengenalan dan Pembinaan Model Kerangka Dawai (Wireframe Model). Pembinaan kedua-dua MPK ini adalah berteraskan kepada Model Teras-Cabang Shaharom (1994). Kajian ini merupakan kajian deskriptif yang menggunakan pendekatan kualitatif dan kuantitatif dengan menggunakan borang soal selidik, serta kaedah temubual sebagai instrumen kajian. MPK ini dinilai melalui tiga peringkat penilaian, iaitu Penilaian Formatif Satu dengan Satu (PFSS) melibatkan seorang pakar, Penilaian Formatif Kelompok Kecil (PFKK) melibatkan dua orang pakar, dan Penilaian Formatif Percubaan Luar (PFPL) melibatkan seramai 16 orang pelajar Tahun 2 Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan (Kemahiran Hidup) (SPH). Penilaian dilakukan untuk menilai kesesuaian MPK yang dibina untuk kegunaan pelajar Tahun 2 Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan (Kemahiran Hidup) - SPH bagi subjek Rekabentuk Berbantu Komputer (SPL 2402) di Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Skudai Johor. Hasil analisis mendapati bahawa keduadua MPK ini adalah sesuai untuk kegunaan pelajar tahun 2 SPH bagi mata pelajaran Rekabentuk Berbantu Komputer. modul pengajaran kendiri, permodelan kerangka dawai, rekabentuk berbantu computer
Subjects:L Education > L Education (General)
Divisions:Education
ID Code:10543
Deposited By: Assoc. Prof Dr Azizi Yahaya
Deposited On:11 Oct 2010 08:11
Last Modified:11 Oct 2010 08:11

Repository Staff Only: item control page