Mahmood, Mohd Nasir and Said, Nor Raihana (2010) A Study On Oral Profociency Levels Of First Year International And Local Students Of Universiti Teknologi Malaysia. A Study On Oral Profociency Levels Of First Year International And Local Students Of Universiti Teknologi Malaysia . pp. 1-8. (Unpublished)
|
PDF
36kB |
Abstract
Dipercayai bahawa terdapat berbezaan dalam tahap kefasihan bertutur dalam Bahasa Inggeris di antara pelajar antarabangsa dan pelajar tempatan. Ini berlaku disebabkan oleh beberapa faktor luaran yang mungkin mempengaruhi kefasihan bertutur seseorang pelajar. Laporan kajian ini bertujuan untuk mengkaji faktor-faktor yang mungkin mempengaruhi kefasihan bertutur dalam Bahasa Inggeris seseorang pelajar. 100 orang pelajar tahun satu dari Universiti Teknologi Malaysia dipilih untuk menyertai kajian ini di mana 50 orang daripadanya terdiri daripada pelajar antarabangsa manakala 50 orang lagi terdiri daripada pelajar tempatan. Di dalam laporan ini, penyelidik mendapati bahawa terdapt perbezaan dalam tahap kefasihan bertutur di antara pelajar antarabangsa dan pelajar tempatan. Kajian mendapati bahawa pelajar antarabangsa menunjukkan tahap kefasihan bertutur yang lebih tinggi berbanding pelajar tempatan. Perbezaan ini adalah disebabkan oleh faktor-faktor seperti, status sosio-ekonomi, latar belakang bahasa, sikap and jangkaan ibu bapa serta latihan di rumah. Kesimpulan daripada kajian ini adalah, tahap kemahiran bertutur seseorang sememangnya dipengaruhi oleh faktor-faktor luaran. Tahap pendedahan terhadap faktor-faktor ini akan mewujudkan perbezaan dalam tahap kefasihran bertutur seseorang individu.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | oral proficiency, socio-economic status. |
Subjects: | L Education > L Education (General) |
Divisions: | Education |
ID Code: | 10249 |
Deposited By: | Assoc. Prof Dr Azizi Yahaya |
Deposited On: | 09 Sep 2010 17:21 |
Last Modified: | 27 Jul 2017 04:10 |
Repository Staff Only: item control page