Universiti Teknologi Malaysia Institutional Repository

Aplikasi ICT Dalam Pengajaran Pendidikan Islam Semasa Latihan Mengajar

Muhammad, Azhar and Abdul Wahab, Nurul Huda (2010) Aplikasi ICT Dalam Pengajaran Pendidikan Islam Semasa Latihan Mengajar. Aplikasi ICT Dalam Pengajaran Pendidikan Islam Semasa Latihan Mengajar . pp. 1-8. (Unpublished)

[img]
Preview
PDF
109kB

Abstract

Kajian ini bertujuan mengenal pasti tahap pengaplikasian ICT dalam kalangan guru pelatih SPI dari Fakulti Pendidikan, UTM. Satu set soal selidik yang mengandungi 49 item telah diedarkan kepada responden. Seramai 82 orang responden telah dipilih untuk menjawab soal selidik ini yang terdiri daripada pelajar tahun 3 dan 4 SPI. Data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan perisian komputer Statistical Packages for Social Sciences (SPSS) Versi 12.0 untuk mengira kekerapan, peratusan dan min. Nilai kebolehpercayaan soal selidik ini ialah α = 0.722. Dapatan kajian menunjukkan bahawa guru pelatih SPI mempunyai tahap kemahiran ICT yang tinggi, di samping mempunyai sikap yang positif terhadap penggunaan ICT dalam P&P. Namun, terdapat beberapa masalah yang timbul untuk mengaplikasikan ICT dalam pengajaran. Oleh itu, beberapa cadangan telah dibuat bagi pihak yang berkenaan supaya dapat mengambil tindakan untuk meningkatkan keberkesanan pengajaran dengan mewujudkan suasana pembelajaran yang lebih kreatif.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:ICT, SPI trainee teachers, Statistical Packages for Social Sciences (SPSS)
Subjects:L Education > L Education (General)
Divisions:Education
ID Code:10244
Deposited By: Assoc. Prof Dr Azizi Yahaya
Deposited On:09 Sep 2010 00:19
Last Modified:24 May 2017 06:32

Repository Staff Only: item control page