Universiti Teknologi Malaysia Institutional Repository

Hubungan Gaya Pembelajaran Dengan Pencapaian Akademik : Tinjauan Dikalangan Pelajar-Pelajar Tahun Akhir Sains Sukan, Fakulti Pendidikan, UTM, Skudai, Johor

Mohd. Kosnin, Azlina and Defrin, Bilhorn B. (2010) Hubungan Gaya Pembelajaran Dengan Pencapaian Akademik : Tinjauan Dikalangan Pelajar-Pelajar Tahun Akhir Sains Sukan, Fakulti Pendidikan, UTM, Skudai, Johor. HUBUNGAN GAYA PEMBELAJARAN DENGAN PENCAPAIAN AKADEMIK : TINJAUAN DIKALANGAN PELAJAR-PELAJAR TAHUN AKHIR SAINS SUKAN, FAKULTI PENDIDIKAN, UTM, SKUDAI, JOHOR. . pp. 1-7. (Unpublished)

[img]
Preview
PDF
273kB

Abstract

Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti hubungan di antara gaya pembelajaran dan pencapaian akademik. Sampel kajian adalah seramai 37 orang pelajar tahun akhir Sains Sukan, Fakulti Pendidikan, UTM, Skudai, Johor. Kaedah pengukuran yang digunakan adalah kaedah soal selidik berpandukan Index Of Learning Styles (ILS) oleh Felder & Silverman (1991). Soal selidik ini mengemukakan 44 item soalan yang perlu dijawab oleh responden dan menguji 4 dimensi dan 4 sub-skala iaitu Pemprosesan (Active / Reflective Learners), Persepsi (Sensing / Intuitive Learners), Input (Visual / Verbal Learners) dan Pemahaman (Sequential / Global Learners). Setiap dimensi ini mengandungi 11 item soalan. Dapatan kajian telah dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package for Social Sience 11.5 for Windows (SPSS). Dapatan kajian menunjukkan bahawa tidak terdapat hubungan antara gaya pembelajaran dan pencapaian akademik pelajar. Oleh yang demikian, gaya pembelajaran seseorang pelajar tidak akan mempengaruhi pencapaian akademiknya.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Sains sukan, Statistical Package for Social Sience 11.5 for Windows (SPSS)
Subjects:L Education > L Education (General)
Divisions:Education
ID Code:10170
Deposited By: Assoc. Prof Dr Azizi Yahaya
Deposited On:05 Sep 2010 04:50
Last Modified:26 Jul 2017 07:17

Repository Staff Only: item control page